In this timely manifesto, the authors of the New York Times bestseller Rework broadly reject the prevailing notion that long hours, aggressive hustle, and "whatever it takes" are required to run a successful business today.
In Rework, Jason Fried and David Heinemeier Hansson introduced a new path to working effectively. Now, they build on their message with a bold, iconoclastic strategy for creating the ideal company culture—what they call "the calm company." Their approach directly attack the chaos, anxiety, and stress that plagues millions of workplaces and hampers billions of workers every day.
Long hours, an excessive workload, and a lack of sleep have become a badge of honor for modern professionals. But it should be a mark of stupidity, the authors argue. Sadly, this isn’t just a problem for large organizations—individuals, contractors, and solopreneurs are burning themselves out the same way. The answer to better productivity isn’t more hours—it’s less waste and fewer things that induce distraction and persistent stress.
It’s time to stop celebrating Crazy, and start celebrating Calm, Fried and Hansson assert.
Fried and Hansson have the proof to back up their argument. "Calm" has been the cornerstone of their company’s culture since Basecamp began twenty years ago. Destined to become the management guide for the next generation, It Doesn't Have to Be Crazy at Work is a practical and inspiring distillation of their insights and experiences. It isn’t a book telling you what to do. It’s a book showing you what they’ve done—and how any manager or executive no matter the industry or size of the company, can do it too.Jason Fried It Doesn't Have to Be Crazy at Work
- sivua
- Kunneltu BookBeat-äänikirjana
It Doesn’t Have to Be Crazy at Work
Pidän valtavasti kirjan perimmäisestä ajatuksesta. Pidän kirjan kirjoittajan taustalla olevasta yrityksestä, Basecampista. Ensimmäinen puolisko meni nopeasti ja huomasin monia kiinnekohtia omaan yritykseeni, siitä tiesin että edes jotain olen tehnyt oikein. Nyökyttelin päätäni kirjan edetessä.
Huomasin kuitenkin, että kirjassa ei ole oikeastaan hirveästi konkreettisia vinkkejä, vaan se keskittyy enemmänkin selostamaan miten Basecampilla tehdään asioita. Toki sitä kautta peilaa paljon ajatuksia omaan yrittämiseen.
Monessa asiassa pystyy siis olemaan Jason Friedin ja kumppaneiden kanssa samaa mieltä, mutta heti alussa olin eri mieltä siitä, että jokaista yritystä pitäisi ajatella tuotteena. Minusta se ei ole välttämättä edes mahdollista. Tuotteeseen pohjautuvia vinkkejä on vaikeata soveltaa muiden toimialan yrityksiin, sillä toimintamalli on niin erilainen. On aivan eri asia kehittää omaan tuotteeseensa lisää ominaisuuksia kuin aloittaa tyhjästä joka kerta kun saa uuden asiakkaan.
Yleisellä tasolla oikein hyvä kirja, jonka tarinat antavat inspiraatiota vähentämään kaaosta työpaikalla. Pidin esimerkiksi toimistoajat -ajattelusta sekä siitä että toimistolla ei tarvitse olla olutta tai nukkumasoppeja, koska sinne ei jäädä asumaan. Anarkistiseen tyyliin kirja torppasi monta liiankin yleisesti hyväksyttyä työntekokäsitettä.
Kaikin puolin oikein luettava kirja, jonka lukemista en kadu. Suosittelen kaikille työssä käyville ja yrittäjille, etenkin niille jotka ajattelevat työnsä olevan silkkaa kaaosta.
Arvio julkaistu myös Goodreads-palvelussa
Raskasta lukemista Kevyttä lukemista